comics-masclistes

10 còmics que arriben a les llibreries per a celebrar el 8 de març

Encara que semblava que en el món del còmic l’anomenat sostre de cristall de les dones era en realitat de Uru, el material del martell de Thor, les autores han demostrat amb les seves històries realistes i carregades de denúncia que no només aquest superheroi és capaç de trencar el que es pensava irrompible.

Les editorials espanyoles donen la veu a les autores de còmic i il·lustració en aquest 2019, any que recull el testimoni d’un 2018 que es va declarar obertament feminista en l’àmbit polític i social, amb la formació d’un gabinet de Govern majoritàriament femení, o l’èxit de moviments com el de l’històric 8M.

I aquests són alguns dels títols que, davant la celebració d’aquesta jornada, arribaran a les llibreries per els lectors i lectores. Títols aptes, i necessaris, per a tots els públics.

“Somos las nietas de las brujas que no pudisteis quemar” (Bruguera)

L’autora Amer Soler, qui està darrere del projecte “Tres Voltes Rebel”, dóna la seva pròpia visió del feminisme i narra com es va unir a un “grup de lluitadores” que volen “contracorrent”.

“How to be a Grrrl”(Planeta Còmic)

Un llibre d’apoderament femení en clau d’humor intel·ligent, així és aquesta proposta que reuneix els pensaments i reflexions de Lucy, el personatge puntimirat de la colla de Snoopy creat per Charles M. Schulz.

“Machistadas” (Pla B)

La barcelonina Rocío Vidal, membre del consell de redacció de l’antologia de còmic eròtic i inclusiu “Sextories”, proposa una compilació dels “micromachismos” que sorgeixen en la família, en el treball, en el sexe i fins i tot entre els homes.

“Así es la vida” (Bruguera)

La il·lustradora colombiana Daniella Martí retrata en aquest llibre il·lustrat el món que habitem i sentim a través de la mirada de Carmenza, dona de 80 anys divertida, lúcida, desprejuiciada i sensible.

“Intensa” (Astiberri)

En els confinis de la galàxia, una extraterrestre avorrida, morta de fàstic i farta de la solitud decideix baixar a la Terra per a gaudir dels plaers de la seducció, de la carn i de l’amor humà. L’autora de “Poncho fue”, esbossa aquí un retrat divertit i amarg de les complicacions perquè funcioni una parella.

“Diario de un rebelde” (Random Còmics)

Després de publicar l’any passat “Princesa 2.0”, la gaditana Maria Murnau torna al febrer amb aquesta guia de “insubmissió i supervivència” per a detectar i visibilitzar comportaments masclistes.

“Blackhand Ironhead” (Astiberri) “

En aquesta societat el superheroi ha de ser una dona”, així de rotund afirma l’autor d’aquest còmic, David López, el paper d’aquests personatges en la nostra societat i per això en aquest còmic ha donat protagonisme a unes superheroïnes de carn i os submergides en una història plena de valors intrínsecs a la família.

“Bonitas” (Astronave)

Aquest àlbum il·lustrat per a lectors i lectores a partir de 3 anys mostra com cada noia és “única, enginyosa i adorable” perquè la bellesa no està a l’interior sinó a aconseguir reptes, mostrar amabilitat i contagiar el riure. Aquest és el missatge que donen Stacy McAnulty, Joanne Lew-Vriethoff.

“Juegos reunidos feministas” (Temes de hoy)

L’escriptora Patricia Escalona i la il·lustradora Ana Galvañ proposen una sèrie de passatemps carregats d’humor i “molta ràbia”, com el joc del penjat amb Harvey Wernstein, el karaoke feminista o 50 ombres de violeta; així com ajuden a identificar situacions masclistes del dia a dia o aclarir alguns termes feministes o relacionats amb la dona com a avortament, clítoris o prima.

“Paper Girls 2019” (Planeta Còmic)

Torna un nou lliurament, la número 20, d’aquesta saga amb guió de Brian K. Vaughan i dibuixos de Cliff Chiang que té com a protagonistes a quatre noies de 12 anys repartidores de periòdics. En aquesta ocasió s’enfrontaran a una sola oportunitat per a escapar de l’any 2000 i hauran de fer front a una incògnita, a quin any acabaran viatjant si alguna d’elles sobreviu.

“Archivos cómicos” (Caramba!)

Flavita banana, la il·lustradora que riu, i ens fa riure, dels tòpics femenins torna amb un nou volum que recopila algunes de les seves millors vinyetes, més de 200 pàgines dibuixades plenes de dones de pèl esvalotat, homes despistats, molt riure i grans dosis de debò.