sabrina-comic-man-booker

Així és ‘Sabrina’, el primer còmic de la història nominat al prestigiós premi Man Booker

Quan va arribar a les llibreries l’edició en espanyol de ‘Sabrina‘, de Nick Drnaso, ja era gran l’expectació per conèixer el contingut que ocultava la seva portada. La raó? La segona obra de l’autor nord-americà és el primer còmic a haver estat nominat al prestigiós premi literari Man Booker.

Però, Què és el que fa de ‘Sabrina’ una obra de tal calibre?

‘Sabrina’ arrenca jugant a ser un thriller minimalista, assentant en les habilitats del seu autor per a generar un ambient esterilitzat, traçat en fines línies i colors pastel, per a donar pas a una cosa molt més complexa, que treu el cap al subconscient col·lectiu d’una societat permanentment sotmesa a informació i estímuls, i mostra les seves reaccions viscerals.

Nick Dnraso ha compost en la seva segona novel·la gràfica un compendi d’alguns dels principals temes del moment, destil·lats a partir del seu estil asèptic, de les seves pàgines plenes de colors plans i del seu ritme metòdic i implacable, i posades en primera persona en la pell de personatges anodins, desorientats i frustrats. És aquí on resideix el gran mèrit de l’obra: a aconseguir verbalitzar aquesta sensació de caos i confusió moderns, a donar veu a l’humà mig mediocre i a mostrar el rostre menys optimista del progrés, tot això amb una proposta formal pròpia i marcada.

1366

Dnraso té 29 anys i viu a Chicago amb la seva dona i els seus tres gats. El dibuixant admet tenir una curiositat morbosa pels racons més foscos d’internet que, en certa manera té reflex en la seva última obra, encara que, aclareix, no hi ha gens autobiogràfic en ella.

Crim, fake news i desassossec

‘Sabrina’ compte una història asfixiant protagonitzada per uns personatges que no et cauen bé i que no volen la teva compassió enfront de la seva misèria. Éssers imperfectes que gestionen les seves emocions d’una manera lamentable i plena d’importància. Amb ells, Drnaso emprèn un recorregut a través del desenvolupament i conseqüències de la difusió d’unes terribles imatges. Un material que ningú vol veure però que tothom acaba veient. Atrocitats a un únic click de qualsevol, esperant a ser visionades, consumides i opinades.

A l’Amèrica de les interminables barriades insípides i lletges, dels habitatges unifamiliars buits, l’autor amaga a personatges desarmats davant la tragèdia, però també davant les decisions. Gent soterrada per una muntanya d’angoixa existencial, pel soroll de fons d’una monotonia terrible de treballs mecànics, menjar escombraries i oci garrepa. Un brou de cultiu propici per a la propagació de fake news i conspiranoias, de linxaments en xarxes socials i de torbes anònimes.

I tot això ocorre pàgina rere pàgina de vinyetes executades amb precisió quirúrgica, en les quals Drnaso no es permet ni una sola concessió cap al seu ego d’autor. Des d’una premeditada distància, el dibuixant es limita a posar el focus en un moment, un lloc i unes persones, assumint una neutralitat que accentua el precís relat d’actualitat i dotant d’una dimensió única a l’obra.

13661

Premis i més premis

‘Sabrina’, de Nick Drnaso, ha estat saludada com la més recent gran novel·la americana. Encara que, evidentment, no és una novel·la, atresora una reguera de premis, reconeixements i guardons que van des de la benedicció d’autors com Zadie Smith al premi revelació en el Saló del Còmic de Angoulême o ser destacat com una de les obres més notables de 2018 per part del New York Times fins a ser nominat al premi Man Booker.

Cap còmic havia aconseguit ser nominat al Man Booker en els 49 anys d’història del premi

El Man Booker és un premi que es lliura anualment a la millor novel·la de ficció publicada al Regne Unit. La seva capacitat d’influència és grandíssima i rebre-ho sol augmentar substancialment les vendes i estatus de l’obra i autor premiat. El Booker es lliura des de 1969 i ha recaigut en autors com Kazuo Ishiguro, Kingsley Amis, John Bambille, Margaret Atwood, Ian McEwan o Arundhati Roy.

Malgrat que finalment va ser Ann Burns amb la seva novel·la ‘Milkman’ qui es va fer amb el Booker 2018, la fita de Nick Drnaso d’entrar entre els finalistes té molt pocs precedents. Cap còmic l’havia aconseguit en els 49 anys d’història del premi. Per a trobar un fenomen semblant, cal retrocedir trenta anys. En 1991, ‘El somni d’una nit d’estiu’, la història de Neil Gaiman i Charles Vess per al número 19 de ‘Sandman’ es faria amb el World Fantasy Award a la millor història curta. Els organitzadors del premi canviarien les bases del mateix perquè això no tornés a repetir-se. En 1992, Art Spiegelman aconseguiria amb el seu ‘Maus’ el primer i únic premi Pulitzer atorgat a un còmic. Trenta anys després, ‘Sabrina’ estableix una nova marca.

Article Original